دزدی ،یکی از مارهای مرد مارگیری را دزدید.مارگیر از گزند نیش مارنجات یافت اماهمان مار دزد را نیش زد و او را کشت .از قضا گذر مارگیر به جسد دزد افتاد و جای گزش مار را دید. او خداوند را بابت اینکه دشمنش سبب خیر شده ،سپاس گفت. مارگیر که پس از گم شدن مار،دائما برای پیدا شدنش دعا می کرد،پس از آن حادثه،خدا را به خاطر مستجاب نکردن دعایش شکر کرد؛بنابر این گاهی خداوند از روی لطف و مهربانی بعضی دعاها را مستجاب نمی کند؛زیرا استجابتش به زیان دعا کننده است.
در بین ماههای سال قمری، ماه مبارک رمضان، از قداست و جایگاه ویژهای برخوردار است چنانکه در دعای مخصوص آن میخوانیم: «.. و هذا شهر عظمته و کرمته و شرفته و فضلته علی الشهور...»؛ (اقبال الاعمال/۲۴) «و رمضان، ماهی است که او را عظمت و کرامت و شرافت، و فضیلت دادی، نسبت به ماههای دیگر.»
رسول خدا (ص) میفرماید: «اگر کسی در این ماه، یک آیه از قرآن، تلاوت کند، ثوابش مثل کسی است که در غیر ماه رمضان، یک بار قرآن را ختم کرده باشد.» (امالی صدوق/۹۳) از امام صادق (ع) نیز نقل شده است: «هرکس در ماه رمضان، صدقهای بدهد خداوند هفتاد نوع، بلا را از او دور میکند.» (بحار/ ۹۳/۳۱۶)
حضرت علی (ع) از پیامبر خاتم (ص) نقل میفرماید: «هیچ مؤمنی نیست که ماه رمضان را، به حساب خدا، روزه بگیرد، مگر آن که خدای تبارک و تعالی، هفت خصلت را برای او لازم گرداند، هرچه حرام در پیکرش باشد محو و ذوب گرداند. به رحمت خدای عزوجل نزدیک میشود. (با روزه خویش) خطای پدرش حضرت آدم را میپوشاند. خداوند لحظات جان دادن را، برای او، آسان کند. از گرسنگی و تشنگی روز قیامت در امان است. خدای عزوجل از خوراکیهای لذیذ بهشتی او را نصیب دهد؛ و بالاخره خدای عزوجل، برائت و بیزاری از آتش دوزخ را به او عطا فرماید. (پرسش کننده در این حدیث مفصل، عالم یهودی بود) که عرض کرد راست گفتیای محمد.» (من لایحضر صدوق/۲/۷۴)
«رمضان» در لغت از «رمضاء» به معناى شدت حرارت گرفته شده و به معناى سوزانیدن مىباشد.(1) چون در این ماه گناهان انسان بخشیده مىشود، به این ماه مبارک رمضان گفتهاند. پیامبر اکرم(ص) مىفرماید: «انما سمى الرمضان لانه یرمض الذنوب؛(2) ماه رمضان به این نام خوانده شده است، زیرا گناهان را مىسوزاند.» رمضان نام یکى از ماههاى قمرى و تنها ماه قمرى است که نامش در قرآن آمده است و یکى از چهار ماهى است که خداوند متعال جنگ را در آن حرام کرده است.(مگر جنبه دفاع داشته باشد.) در این ماه کتابهاى آسمانى قرآنکریم، انجیل، تورات، صحف و زبور نازل شده است.(3) این ماه در روایات اسلامى ماه خدا و میهمانى امت پیامبر اکرم(ص) خوانده شده و خداوند متعال از بندگان خود در این ماه در نهایت کرامت و مهربانى پذیرایى مىکند؛ پیامبر اکرم(ص) مىفرماید: «ماه رجب ماه خدا و ماه شعبان ماه من و ماه رمضان، ماه امت من است،(4) هر کس همه این ماه را روزه بگیرد بر خدا واجب است که همه گناهانش را ببخشد، بقیه عمرش را تضمین کند و او را از تشنگى و عطش دردناک روز قیامت امان دهد.»(5) این ماه، در میان مسلمانان از احترام، اهمیت و جایگاه ویژهاى برخوردار و ماه سلوک روحى آنان است و مؤمنان با مقدمهسازى و فراهم کردن زمینههاى معنوى در ماههاى رجب و شعبان هر سال خود را براى ورود به این ماه شریف و پربرکت آماده مىکنند، و با حلول این ماه با شور و اشتیاق و دادن اطعام و افطارى به نیازمندان، شبزندهدارى و عبادت، تلاوت قرآن، دعا، استغفار، دادن صدقه، روزهدارى و... روح و جان خود را از سرچشمه فیض الهى سیراب مىکنند. فضائل ماه رمضان گرچه ذکر تمام فضائل ماه مبارک رمضان از حوصله این مقال خارج است؛ ولى پرداختن و ذکر برخى از فضائل آن از نظر قرآن و روایات اسلامى خالى از لطف نیست. 1. برترین ماه سال ماه مبارک رمضان به جهت نزول قرآن کریم در آن و ویژگىهاى منحصرى که دارد در میان ماههاى سالقمرى برترین است؛ قرآن کریم مىفرماید: «ماه رمضان ماهى است که قرآن براى هدایت انسانها در آن نازل شده است.»(6) پیامبر گرامى(ص) درباره ماه رمضان مىفرماید: «اى مردم! ماه خدا با برکت و رحمت و مغفرت به شما روى آورد، ماهى که نزد خدا از همه ماهها برتر و روزهایش بر همه روزها و شبهایش بر همه شبها و ساعاتش بر همه ساعات برتر است، ماهى است که شما در آن به میهمانى خدا دعوت شده و مورد لطف او قرار گرفتهاید، نفسهاى شما در آن تسبیح و خوابتان در آن عبادت، عملتان در آن مقبول و دعایتان در آن مستجاب است.... بهترین ساعاتى است که خداوند به بندگانش نظر رحمت مىکند... .»(7) 2. نزول کتب آسمانى در این ماه تمام کتب بزرگ آسمانى مانند: قرآن کریم، تورات، انجیل، زبور، صحف در این ماه نازل شده است. حضرت امام صادق(ع) مىفرماید: «کل قرآن کریم در ماه رمضان به بیت المعمور نازل شد، سپس در مدت بیست سال بر پیامبر اکرم(ص) و صحف ابراهیم در شب اول ماه رمضان و تورات در روز ششم ماه رمضان، انجیل در روز سیزدهم ماه رمضان و زبور در روز هیجدهم ماه رمضان نازل شد.»(8) 3. توفیق روزه در ماه رمضان خداوند متعال توفیق روزهدارى را به بندگانش داده است؛ «پس هر که ماه [رمضان] را درک کرد، باید روزه بگیرد.»(9) انسان افزون بر جنبه مادى و جسمى، داراى بُعد معنوى و روحى هم هست و هر کدام در رسیدن به کمال مطلوب خود، برنامههاى ویژه را نیاز دارند، یکى از برنامهها براى تقویت و رشد بُعد معنوى، تقوا و پرهیزگارى است؛ یعنى اگر انسان بخواهد خودش را از جنبه معنوى رشد و پرورش دهد و به طهارت و کمال مطلوب برسد، باید هواى نفس خود را مهار کند و موانع رشد را یکى پس از دیگرى بر دارد و خود را سرگرم لذتها و شهوات جسمى نکند. یکى از اعمالى که در این راستا مؤثر و مفید است روزهدارى است، قرآن کریم مىفرماید: «... اى افرادى که ایمان آوردهاید! روزه بر شما نوشته شد، همان گونه که بر پیشینیان از شما نوشته شده، تا پرهیزگار شوید.»(10) برخى از فواید و فضائل روزه: الف. تقویت تقوا، پرهیزگارى و اخلاص؛(11) امام صادق(ع) مىفرماید: خداوند متعال فرموده: «روزه از من است و پاداش آن را من مىدهم.»(12) حضرت فاطمه(س) مىفرماید: «خداوند روزه را براى استوارى اخلاص، واجب فرمود.»(13) ب. مانع عذابهاى دنیوى و اخروى: امام على(ع) مىفرماید: «روزه روده را باریک مىکند گوشت را مىریزد و از گرماى سوزان دوزخ دور مىگرداند.»(14) پیامبر اکرم(ص) مىفرماید: «روزه سپرى در برابر آتش است.»(15) ج. آرامش روان و جسم: روزهدارى روح و روان و قلب و دل و نیز جسم را آرامش داده و باعث سلامتى روح و تندرستى جسم مىشود. پیامبر اکرم(ص) مىفرماید: «روزه بگیرید تا سالم بمانید.» باز مىفرماید: «معده خانه تمام دردها و امساک [روزه ]بالاترین داروهاست.»(16) حضرت امام باقر(ع) مىفرماید: «روزه و حج آرامبخش دلهاست.»(17) حضرت على(ع) مىفرماید: «خداوند بندگان مؤمن خود را به وسیله نمازها و زکات و حدیث در روزهدارى روزههاى واجب [رمضان ]براى آرام کردن اعضا و جوارح آنان، خشوع دیدگانش و فروتنى جانهایشان و خضوع دلهایشان حفظ مىکنند.»(18) امروزه در علم پزشکى و از نظر بهداشت و تندرستى نیز در جاى خود ثابت شده که روزهدارى تأثیرهاى فراوانى بر آرامش روح و روان و سلامتى جسم و بدن دارد، دفع چربىهاى مزاحم، تنظیم فشار، قند خون، و... نمونه آن است.(19) د. مانع نفوذ شیطان: امام على(ع) به پیامبر اکرم(ص) عرض کرد: یا رسول الله! چه چیزى شیطان را از ما دور مىکند؟ پیامبرگرامى(ص) فرمود: روزه چهره او را سیاه مىکند و صدقه پشت او را مىشکند.»(20) بنابراین، روزه مانع نفوذ شیطانهاى جنى و انسى شده و وسوسههاى آنان را خنثى مىکند. ه . مساوات بین غنى و فقیر: انسان روزهدار در هنگام گرسنگى و تشنگى، فقرا و بینوایان را یاد مىکند و در نتیجه به کمک آنها مىشتابد. حضرت امام حسن عسگرى(ع) درباره علت وجوب روزه مىفرماید: «تا توانگر درد گرسنگى را بچشد و در نتیجه به نیازمند کمک کند.»(21) و. احیاء فضائل اخلاقى حضرت امام رضا(ع) درباره علت وجوب روزه مىفرماید: «تا مردم رنج گرسنگى و تشنگى را بچشند و به نیازمندى خود در آخرت پىببرند و روزهدار بر اثر گرسنگى و تشنگى خاشع، متواضع و فروتن، مأجور، طالب رضا و ثواب خدا و عارف و صابر باشد و بدین سبب مستحق ثواب شود،... روزه موجب خوددارى از شهوات است، نیز تا روزه در دنیا نصیحتگر آنان باشد و ایشان را در راه انجام تکالیفشان رام و ورزیده کند و راهنماى آنان در رسیدن به اجر باشد و به اندازه سختى، تشنگى و گرسنگى که نیازمندان و مستمندان در دنیا مىچشند پى ببرند و در نتیجه، حقوقى که خداوند در دارایىهایشان واجب فرموده است، به ایشان بپردازند... .»(22) و... . 4. وجود شب قدر در این ماه شب قدر از شبهایى که برتر از هزار ماه است و فرشتگان در این شب به اذن خدا فرود مىآیند و جمیع مقدرات بندگان را در طول سال تعیین مىکنند(23) و وجود این شب در این ماه مبارک نعمت و موهبتى الهى بر امت پیامبر گرامى اسلام(ص) است و مقدرات یک سال انسانها (حیات، مرگ، رزق و...) براساس لیاقتها و زمینههایى که خود آنها به وجود آوردهاند تعیین مىشود و انسان در چنین شبى با تفکر و تدبر مىتواند به خود آید و اعمال یک سال خود را ارزیابى کند و با فراهم آوردن زمینه مناسب بهترین سرنوشت را براى خود رقم زند.(24) حضرت امام صادق(ع) مىفرماید: «تقدیر مقدرات در شب نوزدهم و تحکیم آن در شب بیست و یکم و امضاء آن در شب بیست و سوم است.»(25) 5. بهار قرآن نظر به اینکه قرآن کریم در ماه مبارک رمضان نازل شده و تلاوت آیات آن در این ماه فضیلت بسیارى دارد، در روایات اسلامى، از ماه رمضان به عنوان بهار قرآن یاد شده است؛ چنانکه حضرت امام باقر(ع) مىفرماید: «هر چیزى بهارى دارد و بهار قرآن ماه رمضان است.»(26) یک نکته! بدیهى است فضائل و ثوابهایى که براى ماه مبارک رمضان و روزهدارى ذکر شده و به برخى از آنها اشاره شد، از آنِ کسانى است که حقیقت آن را درک کنند و به محتواى آن عمل و در گفتار و کردار به کار گیرند و به آنها جامه عمل بپوشانند. چنان در روایات اسلامى براى روزهدارى آدابى ذکر شده و کسانى که صرفاً تلاوت قرآن مىکنند، ولى به آیات و احکام آن عمل نمىکنند و یا آن که از روزهدارى تنها رنج گرسنگى و تشنگى را مىکشند و بوسیله گناه، تأثیر روزه را از بین مىبرند و ماه مبارک رمضان و فضاى معنوى آن تأثیرى بر اشخاصى بر جاى نمىگذارد، مورد نکوهش قرار گرفتهاند. چنانکه پیامبر اکرم(ص) به زنى که با زبان روزه کنیز خود را دشنام مىداد فرمود: چگونه روزهدارى و حال آنکه کنیزت را دشنام مىدهى؟! روزه فقط خوددارى از خوردن و آشامیدن نیست، بلکه خداوند آن را علاوه بر این دو، مانع کارها و سخنان زشت که روزه را بىاثر مىکنند قرار داده است، چه اندکند روزهداران و چه بسیارند کسانى که گرسنگى مىکشند.»(27) حضرت امام سجاد(ع) در دعاى حلول ماه رمضان به درگاه خداوند عرض مىکند: به وسیله روزه این ماه یاریمان ده تا اندامهاى خود را از معاصى تو نگه داریم و آنها را به کارهایى گیریم که خشنودى تو را فراهم آورد، تا با گوشهایمان سخنان بیهوده نشنویم و با چشمانمان به لهو و لعب نشتابیم و تا دستمانمان را به سوى حرام نگشاییم و با پاهایمان به سوى آنچه منع شده ره نسپاریم و تا شکمهایمان جز آنچه را تو حلال کردهاى در خود جاى ندهد و زبانهایمان جز به آنچه تو خبر دادهاى و بیان فرمودهاى گویا نشود... .»(28) بنابراین، در ماه مبارک باید تمام اعضا و جوارح را از حرام دور نگه داشت و با اخلاص، توکل و توسل از اهلبیت(ع) و عمل به دستورها و احکام قرآن کریم و دورى از گناهان، انجام توبه نصوح و واقعى، عبادت، شبزندهدارى، درک فضیلت شب قدر و... فضیلت ماه مبارک رمضان را درک کرد و از آن در راستاى رسیدن به کمال حرکت کرد و باید در این ماه به گونهاى خودسازى کرد که با اتمام ماه مبارک تأثیر و فواید آن در روح و جان افراد باقى باشد و اثر آن تا ماه رمضان سال بعد ماندگار باشد. پاورقی ها:پىنوشتها: 1) مفردات الفاظ القرآن، راغب اصفهانى، ص 209، دارالکتاب العربى، بیروت. 2) بحارالانوار، علامه مجلسى، ج 55، ص 341، مؤسسه الوفاء، بیروت. 3) ر.ک: الکافى، محمد بن یعقوب کلینى، ج 2، ص 628، دارالکتب الاسلامیة، تهران. 4) وسائل الشیعه، شیخ حر عاملى، ج 2، ص 628، دارالکتب الاسلامیة، تهران. 5) . ... 6) سوره بقره، آیه 185. 7) ر.ک: وسائل الشیعه، همان، ج 10، ص 313. 8) ر.ک: الکافى، همان، ج 2 ،ص 628. 9) سوره بقره، آیه 185. 10) سوره بقره، آیه 183. 11) همان. 12) میزان الحکمة، محمد محمدىرىشهرى، ترجمه: حمیدرضا شیخى، ج 7، ص 3207، مؤسسه دارالحدیث، قم. 13) همان، ص 3209. 14) همان. 15) همان. 16) همان. 17) همان. 18) همان. 19) تفسیر نمونه، آیتالله مکارم شیرازى و دیگران، ج 1 ،ص 631، دارالکتب الاسلامیة، تهران. 20) مستدرک الوسائل، محدث نورى، ج 7، ص 154، مؤسسه آلالبیت، قم. 21) میزان الحکمة، همان. 22) همان، ص 3209. 23) سوره قدر، آیه 1 - 5. 24) تفسیر المیزان، علامه طباطبایى، ج 18، ص 132؛ ج 19، ص 90، مؤسسه مطبوعاتى اسماعیلیان، قم. 25) وسائل الشیعه، همان، ج 10، ص 354. 26) وسائل الشیعه، همان، ج 6، ص 203. 27) الکافى، همان، ج 4، ص 87. 28) الصحیفة السجادیة، امام سجاد(ع) ص 186، دفتر نشر الهادى، قم.
چربی شکم و پهلو از سمج ترین و سرسخت ترین چربی های بدن هستند که از بین بردن آنها کار سختی است. در این مقاله به شما خوراکی های چربی سوز شکم و پهلو را معرفی می کنیم
عکسهای از مراسم شب بیست وسوم. شب لیلةالقــــــــــــــــــــــدر از اهالی خونگرم مسجد جامع شهرستان خوشاب شهر سلطان اباد در موقع فاصله گذاری بخاطر کرونا
فوایده روزه برای بدن انسان دارای ابعاد وسیعی است که در این خبر به بهترین فواید روزه داری در ماه رمضان پرداخته ایم.
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از واجبات و ستون دین اسلام روزه گرفتن است.مردم 11 ماه به خوردن و آشامیدن می پردازند و از نعمت های الهی بهره مند می شوند. یک ماه را بنا به دستور شرع باید روزه داری کنند، تا روح خود را از هرگونه فساد و آلودگی پاک سازند. روزه داری نیز علاوه بر تعالی روح، به لحاظ پزشکی برای جسم نیز فواید بسیار ارزشمندی دارد. می توان گفت که در همه ادیان به دستور روزه داری تاکید شده است. ما در این مقاله سعی داریم "فواید روزه داری در ماه مبارک رمضان" را ارائه دهیم، تا علاوه بر اینکه یکی از دستورات اسلام را بجا می آورید با فواید آن برای جسم خود نیز آشنایی بیشتری داشته باشید. با باشگاه خبرنگاران جوان همراه باشید.
رَمَضان یا رَمَضانُ المُبارَک نام نهمین ماه سال قمری که روزه در آن بر مسلمانانواجب است. بنا بر برخی آیات، قرآن در این ماه و در شب قدر نازل شده است. این ماه تنها ماهی است که نام آن به صراحت در قرآن کریم آمده و گرامی داشته شده است.
شهرستان خوشاب دارای فرهنگی غنی با تمدنی بیش از 750 سال است که تا کنون بخشهایی از این سرزمین کهن از دید افراد و تاریخ نگاران پنهان مانده و به آن کم توجهی شده است. به گزارش خراسان رضوی، شهرهای زیر زمینی (دست کند ) با جاذبه گردشگری و هویت فرهنگی و سند تاریخی برای یک شهر دارای ارزش معنوی ومادی زیادی است که درصورت احیا شدن جان تازهای به گردشگری شهر می بخشد و عاملی برای ایجاد اشتغال زایی در منطقه خواهد بود. در شهرستان خوشاب دست کندهای زیر زمینی زیادی مانند دست کند روستای درفک، دست کند روستای نوده انقلاب و دست کند سلطان آباد وجود دارد که بیشتر آن ها مربوط به قرن هفتم هجری قمری است. در قسمت شمالی روستای درفک دست کندی وجود دارد که به گفته اهالی منطقه دوطبقه بوده و در بسیاری از قسمت ها ارتفاع آن به دو متر می رسد. یکی از ورودی های این دست کند قنات روستاست که در بازدید از این دست کند بعد از حدود 50متر از رفتن به عمق قنات ورودی دست کند در ارتفاع یک ونیم متری از سطح آب قنات مشخص و ارتفاع ورودی کمتر از انتهای آن است. بعد از طی کردن حدود 20 متر از مسیر در داخل دست کند به سمت جنوب، ادامه راه به علت پر شدن یکی از چاه ها مسدود می شود. به گفته اهالی منطقه افرادی که در قدیم به داخل دست کند رفته اند مشاهده کردند چندین مسیر در این دست کند وجود داشته ودر هر مسیر نیز حجره هایی وسیع احداث شده است. از دیگر دست کندهای شهرستان خوشاب شهر زیر زمینی در زیر شهر سلطان آباد، مرکز شهرستان خوشاب ودر حاشیه غربی شهر است که مربوط به قرن هفتم بوده و به شماره30955 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. پناهگاهی زیر شهر برای فرار از سربازان روسیه
حاج تقی عزتی یکی از اهالی سلطان آباد که در کودکی در این شهر زیر زمینی مدتی سکونت کرده در این باره به خبرنگار خراسان گفت: حدود یک قرن قبل در این شهر که روستایی بیش نبود مردم روستا زیر زمین اتاقهایی درست کرده بودند که از دست غارتگران و حمله روسها در آنجا مخفی میشدند. وی با بیان یکی از خاطرات دوران کودکی خودش افزود: مدتی نظامیان روسیه به این منطقه آمدند و پدرم به همراه چند نفر دیگر از همشهریان قبل از این که روسها به روستا برسند ما را وارد این اتاقها کردند و تا مدت یک هفته از آن جا بیرون نیامدیم. وی افزود: این اتاقهای زیر زمینی بر اساس جمعیت خانوادهها معمولا حدود 10 تا 20 متر زیر زمین ساخته میشد و برخی افراد آذوقه سال شان را از ترس حمله دزدان و افرادی که به روستا حمله میکردند در آن مخفی میکردند. عزتی خاطر نشان کرد: این اتاقهای زیر زمینی معمولا از طریق دهلیزها و راهروهایی به هم ارتباط داشت و در برخی از نقاط با عبور از زیر روستا در مناطق دشت از زیر زمین خارج میشد. وی با اظهار این که بسیاری از این خانههای زیر زمینی با گذشت زمان به دلیل بدون استفاده ماندن محلی برای رها سازی فاضلابها شد یا با پوشاندن روی آن ها مخفی ماند، افزود: تا چند سال قبل گاهی اوقات با کندن زمین برای چاه به کیسههای غلات و آذوقههایی دست مییافتیم که بعد از سالها همچنان در زیر زمین بدون استفاده مانده بود و برخی یادشان رفته بود استفاده کنند. خوشاب شهری با قدمتی بسیار زیاد
محمد عبدا... زاده کارشناس میراث فرهنگی در این باره با بیان این که شهرستان خوشاب قدمتی بسیار زیاد دارد و برخی از آثار فسیلها در منطقه بابالنگر این شهرستان به دست آمده است، افزود: یکی از استراتژی های دفاعی این شهر در گذشته استفاده از شهر زیر زمینی برای در امان ماندن از دست مهاجمان بوده است. غلامرضا براتی یکی دیگر از اهالی شهر سلطان آباد که در جوانی از روی کنجکاوی وارد یکی از این شهرهای زیر زمینی سلطان آباد شده است به خراسان رضوی گفت: حدود 50 سال قبل با یکی از دوستانم صبح زود با چراغ دستی برای پیدا کردن زیر خاکی داخل چاه شدیم و بعد از عبور از کنار اتاقهای 2 در 2 با ارتفاع 2 متری حدود 3 کیلومتر داخل این شهر زیر زمینی به سمت قبرستان آبادی راه رفتیم. براتی با بیان این که بعد از مدتی نه تنها چیزی پیدا نکردیم بلکه چراغ دستی مان در بین راه خاموش شد و راه را گم کردیم، افزود: بعد از اطلاع والدین از مسیری که رفته بودیم چند نفر از اهالی روستا به دنبال مان آمدند و غروب توانستند ما را پیدا کنند و توانستیم مجدد به روی زمین بازگردیم. وی با بیان این که در برخی از نقاط امکان زندگی 200 نفر در این دست کند وجود دارد، خاطر نشان کرد: در این شهر زیر زمینی در برخی از نقاط آجرهای قدیمی کار شده و هواکش به سمت بالا دارد. براتی با اظهار این که بسیاری از نقاط این شهر زیر زمینی را به خاطر دارد، اضافه کرد: متاسفانه برخی از افراد امروزه به این دهلیزها فاضلاب رها کردهاند که بخشهایی از آن ها نابود شده است. ژان پل لوب، معمار و انسانشناس در مقاله خود در دومین همایش بینالمللی معماری دست کند با عنوان« معماری دست کند، معنی آن برای زندگی امروز چیست؟» بیان میکند: در حوزه معماری بومی، معماری دست کند نسبت به سنت های دیگر در مقابل روندهای تخریبی مقاومتر بوده است. وی میافزاید: برای سالهای زیادی پژوهشگران از حوزههای مختلف با علاقه این سنت معماری را مطالعه کردهاند. این مطالعات باعث به وجود آمدن سیاستهای حفاظتی و اطلاعات بیشتر درباره این سازهها شد و در اروپا به حفظ خیلی از محوطهها کمک کرد. انواع دیگر توسعه مانند توسعه گردشگری نیز معمولاً به همراه این فعالیتها به وجود آمد. اگرچه گاهی این فعالیتها همراه با انتقاد بوده است، اما همین فعالیتها محوطهها را نجات داد و این میراث را جاودان کرد و این کار باید ادامه پیدا کند. خوشاب دارای تاریخ و تمدنی بزرگ با فرهنگی غنی
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی در بازدیدی که از سلطان آباد داشت با اظهار این که شهرستان خوشاب دارای تاریخ و تمدنی بزرگ با فرهنگی غنی است، به خراسان رضوی گفت: این شهرستان از نظر میراث فرهنگی و صنایع دستی ثروتمند است و نمیتوان آن را در میان شهرستانهای فقیر و محروم قرار داد. ابوالفضل مکرمی فر با بیان این که شهر زیر زمینی سلطانآباد در مرکز شهرستان خوشاب یکی از بینظیرترین آثار تاریخی به جای مانده از گذشته است، افزود: با احیای این منطقه میتوان به گردشگری در این منطقه جان تازهای بخشید. آن چه واضح است به دلیل بی توجهی مسئولان و نبود اطلاع کافی از اهمیت آثار به جا مانده از تاریخ گذشتگان بسیاری از اهالی روستای قدیم سلطانآباد ناخواسته به دلیل رها سازی فاضلابها بخشی از این شهر زیر زمینی را از بین بردهاند و بخشهای زیادی از این دست کند همچنان برای مسئولان و نسل جدید ناشناخته باقی مانده است. در حالی که میتوان از تجربیات بسیاری از ساکنان قدیم که اطلاع دقیقی از مکانهای این شهر زیر زمینی دارند استفاده کرد و قبل از آن که دیر شود بتوان اقدامات عملی انجام داد و این میراث کهن را احیا و بازسازی کرد تا با استفاده از تجربیات نسل گذشته قدمی برای احیای گردشگری و استفاده عموم مردم از این تاریخ کهن برداشت.
فرشته مرگ برای گرفتن جان انسانها از پیامبران خدا گرفته تا عادی ترین انسانها روش های متفاوتی دارد.
روزی عزاییل نزد ابراهیم(ع) آمد تا جان او را قبض کند. ابراهیم(ع) مرگ را دوست نداشت.
عزراییل متوجه ی خدا شد و عرض کرد: ابراهیم(ع) مرگ را ناخوش دارد. خداوند به عزراییل وحی کرد: ابراهیم(ع)را آزاد بگذار، چرا که او دوست دارد زنده باشد و مرا عبادت کند.
مدت ها از این ماجرا گذشت تا روزی ابراهیم(ع) پیرمرد بسیار فرتوتی را دید که آنچه می خورد، نیروی هضم ندارد و آن غذا از دهان او بیرون می آید. دیدن این منظره سخت و رنج آور، موجب شد که ابراهیم(ع)ادامه زندگی را تلخ بداند و به مرگ علاقه مند شود. در همین وقت به خانه ی خود بازگشت ناگاه یک شخص بسیار نورانی را که تا آن روز چنان شخص زیبایی را ندیده بود مشاهده کرد و پرسید: تو کیستی. او گفت: من فرشته ی مرگ هستم. ابراهیم(ع) گفت: چه کسی است که از نزدیک شدن به تو و دیدار تو بی علاقه باشد، با اینکه دارای چنین جمال دل آرایی هستی. عزراییل گفت: ای خلیل خدا، هر گاه خداوند خیر و صلاح کسی را بخواهد، مرا با این صورت نزد او میفرستد و اگر شر و بدی او را بخواهد، مرا در چهره ی دیگر نزد او می فرستد. آنگاه روح ابراهیم(ع) را قبض کرد. به این ترتیب ابراهیم در سن 175 سالگی با کمال دل خوشی و شادابی به سرای آخرت شتافت.
امام علی (ع):قیامت پیش روی شما و مرگ در پشت سر، شما را می راند.سبکبار شوید تا برسید.همانا آنان که رفتند در انتظار رسیدن شما هستند.
امام علی(ع) در خطبه بیستم کتاب نهج البلاغهدر مورد علت پنهان بودن اسرار پس مرگ می فرماید:آنچه را مردگان دیدند، اگر شما می دیدید ناشکیبا بودید و می ترسیدید؛ و می شنیدید و فرمان می بردید.ولی آنچه آنها مشاهده کردند بر شما پوشیده است و نزدیک است که پرده ها فروافتد.
امام علی(ع) در ادامه این خطبه پرمغز مطالب عبرت آموز دیگری را بیان می کند و می فرماید:در دنیا حقیقت را به انسان نشان داده اند،اگر به درستی بنگرید؛ و به ندای حق گوش فرا دهید، در همین دنیا نیز مطالب عبرت آموز اندرز دهنده را همه انسانها خواهند دید .
امام(ع) همچنین در مورد عاقبت انسان و راه رسیدن به رستگاری می فرماید:قیامت پیش روی شما و مرگ در پشت سر، شما را می راند.سبک بار شوید تا برسید.همانا آنان که رفتند در انتظار شما هستند.
در مورد جمله 《سبکبار شوید تا برسید》که کلام نورانی امیرالمومنین علی(ع) باید گفت که کلامی کوتاهتر و پر محتوا تر از آن در نهج البلاغه دیده نشده است.این جمله بسیار پرمعنی و حکمت آموز است که تشنگی را با آب حکمت از بین می برد.